Friss OECD-jelentés a társasági adó alakulásáról
Az OECD 2025. november 25-én tette közzé legújabb Corporate Tax Statistics 2025 jelentését, amely részletes képet ad a globális társaságiadó-rendszerekről és a vállalati adóterhelés alakulásáról. A friss számok azt mutatják, hogy a társaságiadó-bevételek aránya látványosan emelkedett, miközben az elmúlt két évtizedre jellemző folyamatos adókulcs-csökkenés megállni látszik.
Társasági adó a költségvetésben: nagyobb szelet a tortából
A jelentés adatai szerint 2022-ben:
-
a társasági adó részesedése az összes adóbevételből átlagosan
-
15,9%-ról 17,8%-ra emelkedett 131 vizsgált joghatóság esetében,
-
-
a társasági adó GDP-hez viszonyított aránya
-
3,1%-ról 3,6%-ra nőtt.
-
Ez azt jelenti, hogy a vállalatok által fizetett adó fontosabb bevételi pillérré vált a költségvetésekben – úgy, hogy közben a névleges adókulcsok nem emelkedtek érdemben. A növekedés mögött több tényező állhat:
-
erősebb nyereségszint egyes ágazatokban,
-
célzott adóintézkedések és szigorodó ellenőrzés,
-
az adóelkerülés visszaszorítására irányuló nemzetközi szabályok fokozatos hatása.
Multik, mint adómotorok: a bevétel fele tőlük jön
A jelentés külön kiemeli a multinacionális vállalatok (MNE-k) szerepét. A globális adóbevétel-eloszlás alapján 2022-ben:
-
a nagy multinacionális cégcsoportok átlagosan a teljes társaságiadó-bevétel 47,1%-át adták,
-
ez 2017-ben még 44,4% volt.
Vagyis a multik továbbra is domináns adófizetők, és a súlyuk még nőtt is. Ez a fejlemény a nemzetközi adóegyezmények, a transzparencia és a BEPS-szabályok (adóalap-erózió és nyereségáthelyezés elleni nemzetközi csomag) fényében különösen érdekes.
Magyar vagy európai kkv-s szemmel ennek több üzenete van:
-
a nagy multik adózása továbbra is fókuszban van,
-
az adóhatóságok számára a vállalati profit „visszacsatornázása” kiemelt prioritás,
-
a „tiszta”, szabálykövető működés versenyelőnyt jelenthet a beszállítói láncokban.
Vállalati adókulcsok: lejtmenet helyett stabil szint
A 2000-es évektől sok ország látványosan csökkentette a vállalati adókulcsokat, mostanra azonban ez a trend kifulladt. Az OECD összesítése szerint:
-
a kombinált (központi + helyi) átlagos társaságiadó-kulcs
-
2000-ben még 28,0% volt,
-
2019-re 21,7%-ra esett,
-
-
2019 óta lényegében stabil,
-
2024-ben 21,1%,
-
2025-ben 21,2% volt az átlagos kulcs.
-
Vagyis a hosszú távú „adókulcs-verseny” fékállásba került, és a hangsúly egyre inkább az adóalap védelmén, a transzparencián és a célzott kedvezményeken van, nem azon, hogy ki meri még lejjebb vinni a névleges kulcsot.
K+F adókedvezmények: lassú visszavágás, még mindig erős eszköz
A jelentés külön figyelmet szentel a kutatás-fejlesztési (K+F, R&D) adókedvezményeknek is. Ezek továbbra is fontos eszközei az innováció támogatásának, de a bőkezűségük már nem nő, sőt: enyhe visszavágás látszik. OECD
Az átlagos K+F-adókedvezmény a számított effektív átlagos adókulcsot (EATR):
-
2021-ben 35,1%-kal,
-
2022-ben 34,6%-kal,
-
2023-ban 33,5%-kal,
-
2024-ben 34,0%-kal mérsékelte.
Ez azt mutatja, hogy a kormányok továbbra is komoly eszközként használják a K+F-adókedvezményeket, de a támogatás mértéke nem „szalad el” korlátlanul. A fókusz inkább a célzottságon és a hatékonyságon van.
BEPS: finom jel arra, hogy az adóelkerülés visszaszorítása működik
Az OECD a Country-by-Country Reporting (CbCR) adatait is vizsgálta, vagyis azokat az országonkénti jelentéseket, amelyeket a nagy cégcsoportok készítenek. Ezek alapján:
-
a „profit per fő” mutató az úgynevezett befektetési központokban (tax haven jellegű országokban) 18,1%-kal csökkent 2017-hez képest,
-
a bevétel per fő 3%-kal,
-
a kapcsolt vállalkozásoktól származó bevétel aránya 9%-kal esett vissza.
Ez első ránézésre azt jelzi, hogy a nyereség mesterséges „átpakolása” – tiszta adóoptimalizálási céllal – valamelyest mérséklődött. Fontos azonban, hogy az OECD is óvatos:
-
a 2022-es adatokra még hatással lehettek a COVID-válság utórezgései,
-
a BEPS-mutatók továbbra is jelentősen magasabbak a befektetési központokban, mint a „normál” országokban.
Az irány ugyanakkor egyértelmű: a globális szabályozás (BEPS, transzparencia, információcsere, stb.) lassan kezdi behúzni a kéziféket a szélsőségesen agresszív adóstrukturálással szemben.
Mekkora adatbázis áll az elemzés mögött?
A Corporate Tax Statistics 2025:
-
170-nél is több ország és joghatóság adatait gyűjti egybe,
-
8 700+ multinacionális vállalatcsoport aggregált CbCR-adatán alapul,
-
kiterjeszti az effektív adókulcsokra vonatkozó adatokat 90-ről 104 joghatóságra,
-
új információkat hoz be a BEPS egyes akcióihoz kapcsolódóan (pl. hibrid struktúrák, kötelező adatszolgáltatási szabályok).
Ez a dataset mára referenciaanyagnak számít a nemzetközi adópolitika, a kutatás és az adóhatósági döntéstámogatás szempontjából is.
Mit jelent mindez magyar vállalkozói szemmel?
Még ha az OECD-jelentés globális is, a trendek nagyon is relevánsak egy magyar kkv vagy tanácsadó számára:
-
Nincs végtelen adókulcs-verseny
-
Nem az a nyerő stratégia, hogy „valahol majd mindig lesz alacsonyabb kulcs”.
-
Egyre fontosabb a stabil, kiszámítható, átlátható adózás.
-
-
A transzparencia nem múló divat, hanem új normál
-
A multik már országonként jelentik bevételeiket, adójukat.
-
A beszállítói láncokban a compliance és az adófegyelem versenyelőny lehet.
-
-
A K+F-adókedvezmények továbbra is kulcstémák
-
Magyar cégeknek is érdemes figyelni, hogy a hazai rendszer hogyan illeszkedik a nemzetközi trendekbe.
-
A jól strukturált innovációs projektek mögött egyre gyakrabban áll adóstratégia is.
-
-
A BEPS-világban a „papíron” mozgatott profit ideje lejáróban van
-
A hangsúly az életszerű, tartalommal bíró struktúrákon van,
-
a tiszta, jól dokumentált működés csökkenti az adókockázatot.
-
