A vállalkozások működéséhez elengedhetetlen egy bankszámla. A székhelyszolgáltatás igénybevétele felvethet néhány kérdést a bankszámlanyitással kapcsolatban, hiszen a vállalkozás nem a saját tulajdonában lévő vagy bérelt ingatlanban van bejegyezve.
Egy nemrégiben (2023-ban) megjelent sajtócikk szerint egy cégvezető arról számolt be, hogy egy általa kiszemelt bank elutasította a céges számla nyitását, arra hivatkozva, hogy egy MNB-s belső körlevélben a bankokat arra kérik, hogy a székhelyszolgáltatónál bejelentett cégeknek ne nyissanak bankszámlát. Ezzel kapcsolatban az újság megkérdezte a Magyar Nemzeti Bankot (MNB), hogy valóban létezik-e ilyen körlevél, és ha igen, mit tartalmaz.
Az MNB válasza szerint nincs olyan szabályozás, amely megtiltaná a bankoknak, hogy székhelyszolgáltatóhoz bejelentett cégeknek bankszámlát nyissanak. Ugyanakkor 2020 óta fokozott figyelmet fordítanak a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás elleni intézkedésekre. A bankoknak adott iránymutatások szerint bizonyos kockázati tényezők együttes fennállása esetén szigorúbb átvilágítást kell végezniük a számlanyitási folyamat során.
Ezek a kockázati tényezők lehetnek többek között:
- Székhelyszolgáltatás igénybevétele: bár önmagában nem kizáró ok, de ha más kockázati tényezőkkel párosul, fokozott vizsgálatot indokolhat
további kockázati tényezők lehetnek:
- Az illető cégvezetőnek, vállalkozónak nincs magyarországi lakcíme, valószínűsíthető, hogy Magyarországon nem lesz gazdasági tevékenysége
- A számlanyitáskor a cégvezető egy kísérővel érkezik, ami az ügyintézőben azt a gyanút keltheti, hogy az adott céget „vezető” személynek fogalma sincs a legalapvetőbb céges dolgokról, lehet, hogy stróman. Ez akkor súlyosabb, ha a kísérő beszél folyamatosan a számlát nyitó személy helyett.
- Bizonyos tevékenységi körök további kockázatokat jelenthetnek (amelyeknél a legkirívóbbak a visszaélések)
- A számlát nyitó személy céges előtörténete erősen terhelt, „nem tiszta”
- stb.
a számla nyitása után pedig:
- Frissen alapított cég azonnali devizaszámla nyitása: ha a cég fő tevékenysége nem indokolja a devizaszámla szükségességét, az gyanút kelthet.
- Hiányzó belföldi gazdasági tevékenység: ha a vállalkozás számlaforgalmában nincsenek közüzemi díjfizetések, munkabér-kifizetések, adó- és járulékbefizetések, vagy egyáltalán nincsenek belföldi partnerekkel történő tranzakciói, az kockázatot jelezhet.
- Első beérkező utalások külföldi számlákról: ha a cég bankszámláján a kezdeti beérkező utalások többsége külföldről érkezik, az pénzmosási kockázatra utalhat.
- Hirtelen nagymértékű pénzmozgás: ha a számla egyenlege rövid idő alatt jelentős összegekkel változik anélkül, hogy ez egy normál gazdasági tevékenységből fakadna, az banki vizsgálatot vonhat maga után
A cikkben az MNB hangsúlyozta, hogy a székhelyszolgáltatás igénybevétele önmagában nem kizáró ok a bankszámlanyitás során, hanem csak egyike a kockázati tényezőknek, amelyeket a bankok belső kockázatértékelésük során figyelembe vesznek.
Nálunk a Gross Office Kft.-nél rendkívül ritka az olyan eset, amikor egy ügyfelünk nem tud bankszámlát nyitni amiatt, mert székhelyszolgáltatást vesz igénybe. Tapasztalataink szerint a legtöbb banknál, ha a cég minden egyéb szempontból megfelel a kockázati előírásoknak, a számlanyitás problémamentesen lezajlik. Természetesen előfordulhatnak egyedi esetek, de ezek inkább a cég összetettebb kockázati profiljával, semmint pusztán a székhelyszolgáltatás igénybevételével függnek össze.
Több, mint egy évtizedes működésünk során kb. 10-12 olyan esettel találkoztunk – a sok ezer ügyfélből – amikor az adott bank nem nyitott bankszámlát.
Sajnos a bankok, az ügyintézők mindegyik ilyen esetben a székhelyszolgáltatásra hivatkoztak, a többi kockázati tényezőt nem árulták el, egyrészről nem akartak személyeskedni, ez mellett pedig azért sem, mert ha nyilvánosságra kerülnek a szempontjaik könnyű lesz a jövőben azokat kikerülni.
Van nagyon kevés olyan székhelyszolgáltató cég – cégünk nem tartozik ezek közé – ahol mindennaposak az ügyfelek bankszámlanyitási problémái. Ezeket a bankok székhelycím alapján azonnal beazonosítják.
Fontos tehát, hogy a cégvezetők tisztában legyenek azzal, hogy nem a székhelyszolgáltatás a probléma forrása, hanem az esetleges egyéb kockázati tényezők együttesen okozhatnak nehézségeket a bankszámla megnyitásakor.
Mit lehet tenni akkor ha egy bank nem nyit bankszámlát?
A bankot kényszeríteni arra, hogy számlát nyisson nem lehet, még ha kötelező is annak fenntartása. Érdemes további bankokat felkeresni, összesen egyetlen olyan esettel találkoztunk, amikor is valakinek egyáltalán nem nyitott egyetlen bank sem bankszámlát.