Az Európai Unió pénzügyminiszterei megállapodtak abban, hogy előrehozzák a vámok és díjak bevezetését a 150 euró alatti, főleg Kínából érkező kiscsomagokra. A cél: visszafogni az olyan platformok, mint a Temu, Shein, AliExpress ultraolcsó csomagáradatát, és erősíteni az európai – köztük a magyar – kereskedők pozícióját.
A megállapodás lényege:
-
2026-tól már jöhetnek a vámok és külön díjak az eddig vámmentes kiscsomagokra,
-
középtávon eltörlik a 150 eurós vámmentes értékhatárt,
-
több tagállam (például Olaszország, Franciaország) saját nemzeti illetéket is tervez ezekre a csomagokra.
Mi a helyzet most? Mi az a 150 eurós határ?
Jelenleg:
-
150 euró alatt a harmadik országokból érkező csomagokra nincs vám,
-
áfa elvileg van, de a tömeges, olcsó csomagoknál sokszor nehezen ellenőrizhető, minden szabályosan történik-e,
-
emiatt a Temu, Shein és más hasonló platformok nagyon olcsón tudnak szállítani az EU-ba.
Az uniós becslések szerint évente több milliárd ilyen alacsony értékű csomag érkezik, és ezek túlnyomó része Kínából jön – ruhák, kiegészítők, kütyük, háztartási apróságok formájában.
Mi fog változni?
A most formálódó új rendszer fő elemei:
-
Eltörlik a 150 eurós vámmentes határt – elvileg minden csomagra vámot lehet kivetni, az értéktől függetlenül.
-
Kis, egységes kezelési díjat terveznek, amelyet a platformoknak vagy a logisztikai szereplőknek kell megfizetniük, és ami várhatóan megjelenik majd a végfelhasználói árakban is.
-
2026-tól már életbe léphetnek az első uniós vagy tagállami szintű díjak.
-
2028 körül indulhat az új, teljesen digitális EU-s vámrendszer, ahol a kiscsomagok is sokkal szigorúbb, átláthatóbb ellenőrzés alá kerülnek.
A részleteket még az Európai Parlamenttel kell véglegesíteni, de az irány egyértelmű: kevesebb kiskapu, több kontroll.
Miért lép most az EU?
Több, egymást erősítő ok áll a háttérben:
-
Versenyhátrány az európai kereskedőknek
-
Az EU-n belüli kereskedőknek minden szabályt be kell tartaniuk (minőség, biztonság, környezetvédelem), és teljes adó- és vámterhet viselnek.
-
Egy kínai raktárból, 5–10 eurós áron érkező termék sokkal kevesebb közteherrel jön be, így mesterségesen olcsóbb tud lenni.
-
-
Biztonsági és minőségi aggályok
-
Számos olcsó termék esetében kérdéses, hogy megfelel-e az uniós játékszabályoknak, például játékbiztonság, elektromos berendezések, vegyi anyagok területén.
-
A több milliárd csomag között a hatóságok nehezen tudják kiszűrni a problémás termékeket.
-
-
Levert vámkapacitás
-
Az uniós vámrendszerre hatalmas terhet tesz a kiscsomag-áradat.
-
A kezelési díj bevezetésével részben azt szeretnék elérni, hogy legyen forrás a komolyabb ellenőrzésre és informatikai fejlesztésekre.
-
-
Kereskedelmi és politikai feszültségek Kínával
-
Egyre több szektorban jelenik meg a „dömpingáras” kínai import problémája.
-
Az EU jelzi: nem szeretné, hogy az e-kereskedelmi platformok burkolt csatornává váljanak az ellenőrizetlen, olcsó import számára.
-
Mit jelent ez a magyar vásárlóknak?
Ha rendszeresen rendelsz Temuról, Sheinről vagy AliExpressről, akkor a következőkre számíthatsz:
-
Magasabb végösszeg: a jövőben a csomagok árát növelheti
-
a vám,
-
a kezelési / vámkezelési díj,
-
az áfa, ha eddig nem, vagy csak részben jelent meg.
-
-
Az 1–3 eurós kategóriába tartozó, „csak kipróbálom” típusú apróságoknál simán előfordulhat, hogy a díj nagyobb lesz, mint maga a termék ára.
-
A platformok reagálhatnak azzal, hogy
-
árat emelnek, vagy
-
EU-n belüli raktárakat erősítenek, és onnan szállítanak – ez szabályosabb és gyorsabb, de drágább modell.
-
Várható trend: kevesebb lesz az ultraolcsó, random rendelés, cserébe nagyobb hangsúlyt kapnak a már EU-n belül tárolt, valamivel magasabb árú, de gyorsabban és átláthatóbban érkező termékek.
És a magyar / európai webáruházak?
A hazai és uniós webshopok számára ez inkább lehetőség:
-
Kiegyenlítettebb versenyfeltételeket teremthet, ha a kínai kiscsomagokra is hasonló közterhek vonatkoznak.
-
Ugyanakkor nem elég „megélni” abból, hogy a Temu és a Shein drágul –
-
a fogyasztók megszokták a nagy választékot és az alacsony árakat,
-
így igazán azok a webáruházak lesznek erős pozícióban, akik a gyors szállítás + garancia + normális ügyfélszolgálat kombót hozzák stabilan.
-
A logisztikai cégeknek és futárszolgálatoknak is alkalmazkodniuk kell: több adminisztráció, több vámkezelés, több informatikai fejlesztés – ennek költsége szintén megjelenhet a piaci árakban.
Mikortól számíts érdemi változásra?
Nagyjából így érdemes időben gondolkodni:
-
2025 vége – 2026 eleje: várhatóan pontosítják a részletszabályokat, díjakat.
-
2026-tól már ténylegesen megjelenhetnek az első, egységes díjak a kínai kiscsomagokra.
-
2028 körül már az új, digitális EU-s vámrendszer lehet az alap, ahol a 150 eurós határ megszűnik, és szinte minden csomag nyomon követhető lesz vám szempontból is.
