Véget ér az olcsó Temu–Shein korszak? Vám és díj jön a kínai kiscsomagokra az EU-ban

Az Európai Unió pénzügyminiszterei megállapodtak abban, hogy előrehozzák a vámok és díjak bevezetését a 150 euró alatti, főleg Kínából érkező kiscsomagokra. A cél: visszafogni az olyan platformok, mint a Temu, Shein, AliExpress ultraolcsó csomagáradatát, és erősíteni az európai – köztük a magyar – kereskedők pozícióját.

A megállapodás lényege:

  • 2026-tól már jöhetnek a vámok és külön díjak az eddig vámmentes kiscsomagokra,

  • középtávon eltörlik a 150 eurós vámmentes értékhatárt,

  • több tagállam (például Olaszország, Franciaország) saját nemzeti illetéket is tervez ezekre a csomagokra.

Mi a helyzet most? Mi az a 150 eurós határ?

Jelenleg:

  • 150 euró alatt a harmadik országokból érkező csomagokra nincs vám,

  • áfa elvileg van, de a tömeges, olcsó csomagoknál sokszor nehezen ellenőrizhető, minden szabályosan történik-e,

  • emiatt a Temu, Shein és más hasonló platformok nagyon olcsón tudnak szállítani az EU-ba.

Az uniós becslések szerint évente több milliárd ilyen alacsony értékű csomag érkezik, és ezek túlnyomó része Kínából jön – ruhák, kiegészítők, kütyük, háztartási apróságok formájában.

Mi fog változni?

A most formálódó új rendszer fő elemei:

  • Eltörlik a 150 eurós vámmentes határt – elvileg minden csomagra vámot lehet kivetni, az értéktől függetlenül.

  • Kis, egységes kezelési díjat terveznek, amelyet a platformoknak vagy a logisztikai szereplőknek kell megfizetniük, és ami várhatóan megjelenik majd a végfelhasználói árakban is.

  • 2026-tól már életbe léphetnek az első uniós vagy tagállami szintű díjak.

  • 2028 körül indulhat az új, teljesen digitális EU-s vámrendszer, ahol a kiscsomagok is sokkal szigorúbb, átláthatóbb ellenőrzés alá kerülnek.

A részleteket még az Európai Parlamenttel kell véglegesíteni, de az irány egyértelmű: kevesebb kiskapu, több kontroll.

Miért lép most az EU?

Több, egymást erősítő ok áll a háttérben:

  1. Versenyhátrány az európai kereskedőknek

    • Az EU-n belüli kereskedőknek minden szabályt be kell tartaniuk (minőség, biztonság, környezetvédelem), és teljes adó- és vámterhet viselnek.

    • Egy kínai raktárból, 5–10 eurós áron érkező termék sokkal kevesebb közteherrel jön be, így mesterségesen olcsóbb tud lenni.

  2. Biztonsági és minőségi aggályok

    • Számos olcsó termék esetében kérdéses, hogy megfelel-e az uniós játékszabályoknak, például játékbiztonság, elektromos berendezések, vegyi anyagok területén.

    • A több milliárd csomag között a hatóságok nehezen tudják kiszűrni a problémás termékeket.

  3. Levert vámkapacitás

  4. Kereskedelmi és politikai feszültségek Kínával

    • Egyre több szektorban jelenik meg a „dömpingáras” kínai import problémája.

    • Az EU jelzi: nem szeretné, hogy az e-kereskedelmi platformok burkolt csatornává váljanak az ellenőrizetlen, olcsó import számára.

Mit jelent ez a magyar vásárlóknak?

Ha rendszeresen rendelsz Temuról, Sheinről vagy AliExpressről, akkor a következőkre számíthatsz:

  • Magasabb végösszeg: a jövőben a csomagok árát növelheti

    • a vám,

    • a kezelési / vámkezelési díj,

    • az áfa, ha eddig nem, vagy csak részben jelent meg.

  • Az 1–3 eurós kategóriába tartozó, „csak kipróbálom” típusú apróságoknál simán előfordulhat, hogy a díj nagyobb lesz, mint maga a termék ára.

  • A platformok reagálhatnak azzal, hogy

    • árat emelnek, vagy

    • EU-n belüli raktárakat erősítenek, és onnan szállítanak – ez szabályosabb és gyorsabb, de drágább modell.

Várható trend: kevesebb lesz az ultraolcsó, random rendelés, cserébe nagyobb hangsúlyt kapnak a már EU-n belül tárolt, valamivel magasabb árú, de gyorsabban és átláthatóbban érkező termékek.

És a magyar / európai webáruházak?

A hazai és uniós webshopok számára ez inkább lehetőség:

  • Kiegyenlítettebb versenyfeltételeket teremthet, ha a kínai kiscsomagokra is hasonló közterhek vonatkoznak.

  • Ugyanakkor nem elég „megélni” abból, hogy a Temu és a Shein drágul –

    • a fogyasztók megszokták a nagy választékot és az alacsony árakat,

    • így igazán azok a webáruházak lesznek erős pozícióban, akik a gyors szállítás + garancia + normális ügyfélszolgálat kombót hozzák stabilan.

A logisztikai cégeknek és futárszolgálatoknak is alkalmazkodniuk kell: több adminisztráció, több vámkezelés, több informatikai fejlesztés – ennek költsége szintén megjelenhet a piaci árakban.

Mikortól számíts érdemi változásra?

Nagyjából így érdemes időben gondolkodni:

  • 2025 vége – 2026 eleje: várhatóan pontosítják a részletszabályokat, díjakat.

  • 2026-tól már ténylegesen megjelenhetnek az első, egységes díjak a kínai kiscsomagokra.

  • 2028 körül már az új, digitális EU-s vámrendszer lehet az alap, ahol a 150 eurós határ megszűnik, és szinte minden csomag nyomon követhető lesz vám szempontból is.

HÍVÁS MOST
Scroll to Top
HÍVÁS